यत्रात्मीयो जनो नाSस्ति भेदस्तत्र न विद्यते |
कुठारैर्दण्डनिर्मुक्तैर्भिद्यन्ते तरवः कथम् ||
अर्थ - जहां व्यक्तियों मे आपस में आत्मीयता होती है, वहां आपस में भेद भाव नहीं होता है | क्या बिना बेंट की कुल्हाडी से पेड् काटे जा सकते हैं ?
(इस सुभाषित दवारा प्रकारान्त से किसी भी कार्य को करने मे एकता के महत्त्व को रेखांकित किया गया है |
यदि किसी भी कार्य को सम्पन्न करने के लिये अनेक व्यक्तियों की आवश्यकता होती है तो उनके बीच मे ऐक्य होना आवश्यक है | एक साधारण लकडी के बेंट के अभाव मे कुल्हाडी बेकार हो जाती है | )
बेंट = लकडी का एक गोल लम्बा डण्डा जिसके सिरे मे कुल्हाडी फंसाऎ जाती है
Yatraatmeeyo jano naasti bhedastatra na vidyate.
Kuthaarairdandanirmuktairbhidyante tarawah katham.
Yatraatmeeyo = yatra +aatmeeyo Yatre = where. Aatmeeya = intimate, one's own.
Jano = people. Naasti = na+asti. Na = not. Asti = is/are there. Bhedastatra = bhedah +tatra.
Bhedah =difference, duality, schism. Tatra = there. Vidyate =exists, not found.
Kuthaarairdandanirmuktairbhidyante = Kuthaaraih +danda +nirmuktaih +bhidyante.
Kuthaaraih = axe's Danda = wooden handle. Nirmuktaih = removed, set free.
Bhidyante = cuts, breaks. Taravah = trees. Katham = how ?
i.e. Where there is intimacy among the people, no differences can exist there (and on the other hand there is unity of purpose for accomplishing a task). Can an axe be able to cut down trees if its wooden handle is removed ?
{Through this Subhashita the author indirectly emphasizes the importance of unity among people.If there is unity, there will be no differences among them , which helps in accomplishing various tasks. He cites the example of an axe , which,without a handle (absence of unity) can not cut trees and becomes useless.}
कुठारैर्दण्डनिर्मुक्तैर्भिद्यन्ते तरवः कथम् ||
अर्थ - जहां व्यक्तियों मे आपस में आत्मीयता होती है, वहां आपस में भेद भाव नहीं होता है | क्या बिना बेंट की कुल्हाडी से पेड् काटे जा सकते हैं ?
(इस सुभाषित दवारा प्रकारान्त से किसी भी कार्य को करने मे एकता के महत्त्व को रेखांकित किया गया है |
यदि किसी भी कार्य को सम्पन्न करने के लिये अनेक व्यक्तियों की आवश्यकता होती है तो उनके बीच मे ऐक्य होना आवश्यक है | एक साधारण लकडी के बेंट के अभाव मे कुल्हाडी बेकार हो जाती है | )
बेंट = लकडी का एक गोल लम्बा डण्डा जिसके सिरे मे कुल्हाडी फंसाऎ जाती है
Yatraatmeeyo jano naasti bhedastatra na vidyate.
Kuthaarairdandanirmuktairbhidyante tarawah katham.
Yatraatmeeyo = yatra +aatmeeyo Yatre = where. Aatmeeya = intimate, one's own.
Jano = people. Naasti = na+asti. Na = not. Asti = is/are there. Bhedastatra = bhedah +tatra.
Bhedah =difference, duality, schism. Tatra = there. Vidyate =exists, not found.
Kuthaarairdandanirmuktairbhidyante = Kuthaaraih +danda +nirmuktaih +bhidyante.
Kuthaaraih = axe's Danda = wooden handle. Nirmuktaih = removed, set free.
Bhidyante = cuts, breaks. Taravah = trees. Katham = how ?
i.e. Where there is intimacy among the people, no differences can exist there (and on the other hand there is unity of purpose for accomplishing a task). Can an axe be able to cut down trees if its wooden handle is removed ?
{Through this Subhashita the author indirectly emphasizes the importance of unity among people.If there is unity, there will be no differences among them , which helps in accomplishing various tasks. He cites the example of an axe , which,without a handle (absence of unity) can not cut trees and becomes useless.}
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