दिग्वाससं गतव्रीडं जटिलं धूलिधूसरम् |
पुण्याSधिका हि पश्यन्ति गङ्गाधरमिवाSSत्मजम् || -सुभाषित रत्नाकर
अर्थ - महादेव शंकर जी के समान नग्न , लज्जा रहित, एक साधु के
समान सरल स्वभाव , तथा धूल से भरे हुए शरीर वाले अपने पुत्र की
बाललीला को देखने का सौभाग्य केवल उन्हीं व्यक्तियों को प्राप्त होता है
जिन्होंने बहुत अधिक पुण्य किये हों |
(सनातन धर्म में कहा गया है कि यदि कोई व्यक्ति धर्म के तत्वों का पालन
करता है तो वह् "पुण्य' अर्जित करता है , जिस के फलस्वरूप अपने अगले
जन्म मे (या वर्तमान जन्म में भी ) सुखी और संपन्न जीवनयापन करता है |
एक अबोध शिशु की तुलना इस सुभाषित में महादेव शंकर से की गयी है और
अपने स्वयं के शिशु की बाललीला को देखने का सौभाग्य केवल पुण्यात्मा
व्यक्तियों को ही प्राप्त होता है | )
Digvaasasaam gatavreeedam jatilam dhoolidhoosaram.
Punyaadhikaa hi pashyanti Gangaadharamivaatmajam.
Digvasasam = a naked mendicant. Gatavreedam = not having the
feeling of any shame. Jatilam = an ascetic. Dhoolidhoosaram =
covered with dust. Punyaadhiaa = Ounya +adhikaa. Punya =
Virtues, religious merit. Adhikaa = too much. Hi = surely.
Pashyanti = see. Gangaadharamivaatmajam = Gangaadhara +
iva + aatmajam. Gangaadhara = God Shiva. Iva = like
Aatmajam = Son.
i.e. Only those persons who have earned "Punya" get the privilege of
observing the childish pranks of their young son, who is naked, having no
feelings of shame, like an ascetic and covered with dust just like the Lord
Shiva,.
.
("Punya" is a concept of Hindu Religion, according to which a person
earns certain plus points through observance of the tenets of Religion,
which result in his being placed in advantageous position in his next
birth cycle (or even during his lifetime as well). In this Subhashita an
innocent child has been compared to Lord Shiva and only very fortunate
persons are privileged to enjoy the childish pranks of their own son.)
पुण्याSधिका हि पश्यन्ति गङ्गाधरमिवाSSत्मजम् || -सुभाषित रत्नाकर
अर्थ - महादेव शंकर जी के समान नग्न , लज्जा रहित, एक साधु के
समान सरल स्वभाव , तथा धूल से भरे हुए शरीर वाले अपने पुत्र की
बाललीला को देखने का सौभाग्य केवल उन्हीं व्यक्तियों को प्राप्त होता है
जिन्होंने बहुत अधिक पुण्य किये हों |
(सनातन धर्म में कहा गया है कि यदि कोई व्यक्ति धर्म के तत्वों का पालन
करता है तो वह् "पुण्य' अर्जित करता है , जिस के फलस्वरूप अपने अगले
जन्म मे (या वर्तमान जन्म में भी ) सुखी और संपन्न जीवनयापन करता है |
एक अबोध शिशु की तुलना इस सुभाषित में महादेव शंकर से की गयी है और
अपने स्वयं के शिशु की बाललीला को देखने का सौभाग्य केवल पुण्यात्मा
व्यक्तियों को ही प्राप्त होता है | )
Digvaasasaam gatavreeedam jatilam dhoolidhoosaram.
Punyaadhikaa hi pashyanti Gangaadharamivaatmajam.
Digvasasam = a naked mendicant. Gatavreedam = not having the
feeling of any shame. Jatilam = an ascetic. Dhoolidhoosaram =
covered with dust. Punyaadhiaa = Ounya +adhikaa. Punya =
Virtues, religious merit. Adhikaa = too much. Hi = surely.
Pashyanti = see. Gangaadharamivaatmajam = Gangaadhara +
iva + aatmajam. Gangaadhara = God Shiva. Iva = like
Aatmajam = Son.
i.e. Only those persons who have earned "Punya" get the privilege of
observing the childish pranks of their young son, who is naked, having no
feelings of shame, like an ascetic and covered with dust just like the Lord
Shiva,.
.
("Punya" is a concept of Hindu Religion, according to which a person
earns certain plus points through observance of the tenets of Religion,
which result in his being placed in advantageous position in his next
birth cycle (or even during his lifetime as well). In this Subhashita an
innocent child has been compared to Lord Shiva and only very fortunate
persons are privileged to enjoy the childish pranks of their own son.)
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