अमृतं चैव मृत्युश्च द्वयं देहे प्रतिष्ठितं |
मृत्युमापद्यते मोहात्सत्येनापद्यतेSमृतं ||
अर्थ - अमरत्व और मृत्यु दोनों ही मानव के शरीर में ही प्रतिष्ठित रहती
हैं | मृत्यु का कारण मोह तथा अज्ञान है और अमरत्व सत्याचरण करने से
ही प्राप्त होता है |
(जन्म और मृत्यु ये दोनों मानव जीवन के शाश्वत सत्य है | जो भी जन्म लेता है
वह् अन्ततः मृत्यु पाता है | अमरत्व से तात्पर्य समाज में किसी व्यक्ति की कीर्ति
स्थायी होने से है और यह् तभी स्थायी होती है जब वह् व्यक्ति सत्यवादी और
समाज के हित में समर्पित होता है | यही इस सुभाषित द्वारा प्रतिपादित किया
गया है |)
Amrutam chaiva mrutyshcha dvyam dehe pratishthatam.
Mrutyumaapadyate mohaatsatyenaapadyatemrutam.
Amrutam = immortality. Chaiva utyu = also Mrutyushcha=
mrutyuh +cha. Mryuh = death. Dvyam = both. Dehe = in the
body. Pratishthitam = contained in , exist. Mrutyumaapadyatr=
Mrutyum +aapadyate. Aapadyate = happens. Mohaat +satyena
+aapadyate +amrutam = Mohaatsatyenaapadyatemrutam.
Mohaat = through ignorance or confusion. Satyena = by truthfulness.
i.e. Death and immortality both exist together in human body Death
happens due to ignorance and confusion, whereas immortality is achieved
by leading a virtuous life adhering to truthfulness.
(Birth and death, both are the eternal truths and whosoever is born dies
ultimately. What is mean by immortality in this Subhashita is that the
name and fame of a person remains even after his death if he follows a
truthful and righteous lifestyle in the service of the mankind.)
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मृत्युमापद्यते मोहात्सत्येनापद्यतेSमृतं ||
अर्थ - अमरत्व और मृत्यु दोनों ही मानव के शरीर में ही प्रतिष्ठित रहती
हैं | मृत्यु का कारण मोह तथा अज्ञान है और अमरत्व सत्याचरण करने से
ही प्राप्त होता है |
(जन्म और मृत्यु ये दोनों मानव जीवन के शाश्वत सत्य है | जो भी जन्म लेता है
वह् अन्ततः मृत्यु पाता है | अमरत्व से तात्पर्य समाज में किसी व्यक्ति की कीर्ति
स्थायी होने से है और यह् तभी स्थायी होती है जब वह् व्यक्ति सत्यवादी और
समाज के हित में समर्पित होता है | यही इस सुभाषित द्वारा प्रतिपादित किया
गया है |)
Amrutam chaiva mrutyshcha dvyam dehe pratishthatam.
Mrutyumaapadyate mohaatsatyenaapadyatemrutam.
Amrutam = immortality. Chaiva utyu = also Mrutyushcha=
mrutyuh +cha. Mryuh = death. Dvyam = both. Dehe = in the
body. Pratishthitam = contained in , exist. Mrutyumaapadyatr=
Mrutyum +aapadyate. Aapadyate = happens. Mohaat +satyena
+aapadyate +amrutam = Mohaatsatyenaapadyatemrutam.
Mohaat = through ignorance or confusion. Satyena = by truthfulness.
i.e. Death and immortality both exist together in human body Death
happens due to ignorance and confusion, whereas immortality is achieved
by leading a virtuous life adhering to truthfulness.
(Birth and death, both are the eternal truths and whosoever is born dies
ultimately. What is mean by immortality in this Subhashita is that the
name and fame of a person remains even after his death if he follows a
truthful and righteous lifestyle in the service of the mankind.)
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