अव्यवस्थितचित्तस्य प्रसादोSपि भयंकरः |
व्यवस्थितप्रसन्नात्मा कुपितोSप्यभयंकरः || -महासुभाषितसंग्रह (३४३४)
अर्थ - किसी अव्यवस्थित (अस्थिर ) मानसिकता वाले नीच व्यक्ति
की दूसरों के प्रति व्यक्त सहृदयता भी भय उत्पन्न करने वाली होती
है | इस के विपरीत एक व्यवस्थित और सहृदय व्यक्ति द्वारा
व्यक्त क्रोध भी भय उत्पन्न नहीं करता है ( क्योंकि उसका उद्देश्य हानि
पहुंचाना नहीं वरन सुधार होता है ) |
Avyavasthita chittasya prasaadopi bhayamkarah.
Vyasthitaprasannaatmaa kupitopyabhayamkarh.
Avyavasthita = disorderly,fickle. chittasya =mind's.
Prasaadopi = prasaado + api. Prasaad = kind behaviour,
graciousness. Api = even. Bhayamkarah = fearful,
awe inspiring. Vyavasthita = orderly, well organised.
Prasannaatmaa = gracious minded person. Kupitopya-
bhayamkarah = kupito +api + abhayamkarah.
kupito = anger. Abhayamkarah = causing safety.
i.e. Even the kind behaviour of a disorderly and fickle minded
person is awe inspiring, whereas the anger of an orderly and
gracious person does not instill fear (because it is expressed not
with a view to harming others but for reforming them.)
व्यवस्थितप्रसन्नात्मा कुपितोSप्यभयंकरः || -महासुभाषितसंग्रह (३४३४)
अर्थ - किसी अव्यवस्थित (अस्थिर ) मानसिकता वाले नीच व्यक्ति
की दूसरों के प्रति व्यक्त सहृदयता भी भय उत्पन्न करने वाली होती
है | इस के विपरीत एक व्यवस्थित और सहृदय व्यक्ति द्वारा
व्यक्त क्रोध भी भय उत्पन्न नहीं करता है ( क्योंकि उसका उद्देश्य हानि
पहुंचाना नहीं वरन सुधार होता है ) |
Avyavasthita chittasya prasaadopi bhayamkarah.
Vyasthitaprasannaatmaa kupitopyabhayamkarh.
Avyavasthita = disorderly,fickle. chittasya =mind's.
Prasaadopi = prasaado + api. Prasaad = kind behaviour,
graciousness. Api = even. Bhayamkarah = fearful,
awe inspiring. Vyavasthita = orderly, well organised.
Prasannaatmaa = gracious minded person. Kupitopya-
bhayamkarah = kupito +api + abhayamkarah.
kupito = anger. Abhayamkarah = causing safety.
i.e. Even the kind behaviour of a disorderly and fickle minded
person is awe inspiring, whereas the anger of an orderly and
gracious person does not instill fear (because it is expressed not
with a view to harming others but for reforming them.)
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