यौवनं जरया ग्रस्तमारोग्यं व्याधिभिर्हतम् |
जीवितं मृत्युरभ्येति तृष्णैका निरुपद्रवा || - सुभाषित रत्नाकर
भावार्थ - यौवन को वृद्धावस्था ग्रस्त (नष्ट) कर देती है , तथा
स्वास्थ्य का नाश विभिन्न प्रकार की व्याधियां कर देती हैं | किसी
भी प्रकार जीवन को समाप्त करने के लिये मृत्यु सदैव तत्पर रहती
है,परन्तु मनुष्य में व्याप्त अकेली एक तृष्णा (लोभ की चरम सीमा)
ऐसी है जो कि हर प्रकार के उपद्रवों से सदैव सुरक्षित रहती है |
(उपर्युक्त सुभाषित में इस तथ्य को प्रतिपादित किया गया है कि
मनुष्य के मन में तृष्णा एक ऐसी प्रवृत्ति है जो कभी भी नष्ट नहीं
होती है | )
Yauvanam jarayaa grastamaarogyam vyaadhibhirhatam.
Jeevitum mrutyurabhyeti trushnekaa niropadravaa.
Yauvanam = youth. Jarayaa = by the ageing process.
Grastamaarogyam = grastam +aarogyam. Grastam =
afflicted by. Arogyam = health. Vyadhibhirhatam =
vyadhibhih + hatam , Vyadhibhih = various diseases.
Hatam = ruined, hurt. Jeevitam = while alive,
Mrutyurabhyeti = Mrutyuh + abhyeti. Mrutyuh =death.
Abhyeti = approaches,. Trushnaikaa =trushnaa + ikaah.
Trushnaa = greed, uncontrollable desire to acquire and
possess worldly things and comforts, ikaa = the only one
Nirupadravaa = secure, free from any sort of danger..
i.e. Youth is afflicted by the ageing process and health is
ruined by various diseases. Death is always after the life
of living beings to snub it, but there is one and only instinct
of greed prevailing among the living beings, which never
gets destroyed.
( Through this Subhashita the author emphasizes the fact that
while other faculties bestowed to human beings are subject
to destruction, the instinct of greed does not face any danger.)
जीवितं मृत्युरभ्येति तृष्णैका निरुपद्रवा || - सुभाषित रत्नाकर
भावार्थ - यौवन को वृद्धावस्था ग्रस्त (नष्ट) कर देती है , तथा
स्वास्थ्य का नाश विभिन्न प्रकार की व्याधियां कर देती हैं | किसी
भी प्रकार जीवन को समाप्त करने के लिये मृत्यु सदैव तत्पर रहती
है,परन्तु मनुष्य में व्याप्त अकेली एक तृष्णा (लोभ की चरम सीमा)
ऐसी है जो कि हर प्रकार के उपद्रवों से सदैव सुरक्षित रहती है |
(उपर्युक्त सुभाषित में इस तथ्य को प्रतिपादित किया गया है कि
मनुष्य के मन में तृष्णा एक ऐसी प्रवृत्ति है जो कभी भी नष्ट नहीं
होती है | )
Yauvanam jarayaa grastamaarogyam vyaadhibhirhatam.
Jeevitum mrutyurabhyeti trushnekaa niropadravaa.
Yauvanam = youth. Jarayaa = by the ageing process.
Grastamaarogyam = grastam +aarogyam. Grastam =
afflicted by. Arogyam = health. Vyadhibhirhatam =
vyadhibhih + hatam , Vyadhibhih = various diseases.
Hatam = ruined, hurt. Jeevitam = while alive,
Mrutyurabhyeti = Mrutyuh + abhyeti. Mrutyuh =death.
Abhyeti = approaches,. Trushnaikaa =trushnaa + ikaah.
Trushnaa = greed, uncontrollable desire to acquire and
possess worldly things and comforts, ikaa = the only one
Nirupadravaa = secure, free from any sort of danger..
i.e. Youth is afflicted by the ageing process and health is
ruined by various diseases. Death is always after the life
of living beings to snub it, but there is one and only instinct
of greed prevailing among the living beings, which never
gets destroyed.
( Through this Subhashita the author emphasizes the fact that
while other faculties bestowed to human beings are subject
to destruction, the instinct of greed does not face any danger.)
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