कालो वा कारणं राज्ञो राजा वा कालकारणं |
इति ते संशयो मा भूद्राजा कालस्य कारणं || - महासुभषितसंग्रह (9906)
भावार्थ - किसी भी कालखण्ड में जो भी घटनाएं होती हैं उनके होने का
प्रमुख कारण वह समय होता है या उस समय शासन करने वाले राजा की
नीतियां ?
इस बात में कोई संशय नहीं होना चाहिये कि एक राजा ही उस
समय की परिस्थितियों का कारक होता है |
(प्राकृतिक आपदाओं को छोड कर किसी भी देश की न्याय व्यवस्था. तथा
जनता की समृद्धि और सुख उस देश के राजा (या शासक) की कर्तव्यनिष्ठा
और सुशासन पर निर्भर होती है | इस समय ईराक, सीरिया, लीबिया, तथा
अनेक अफ़्रीकी देशों में व्याप्त अराजकता उनके शासकों की अकर्मण्यता के
कारण ही है | इसी तथ्य को इस सुभाषित में रेखांकित किया गया है |)
Kaalo vaa kaaranam Raagyo Raajaa vaa kaalakaaranam.
Iti te smshayo maa bhoodraajaa kaalasya kaaranam.
Kaalo = era, happenings during a certain period of time. Vaa =
or. Kaaranam = cause. Raagyo = a King ( a ruler of the country)
Raajaa= a King Iti = this. Te = they. Sanshayo = doubt.
Maa = no. Bhoodraajaa = bhoot + Raajaa. Bhoot = become.
Kaalasya = of the era, certain period of time .
i.e. What is the cause of happenings during an ebra ? Is it due to
the prevailing circumstances or the policies of governance adopted
by the King (or a ruler of the Country in the present context) ?
There is no doubt that the main cause of the happenings in a Country
is the way the King rules over his Kingdom
( Leaving aside natural calamities affecting a country, the economic
prosperity and welfare of of its citizens depends on the quality of
governance by its Rulers. The anarchy and chaos in countries like
Seria, Iraq, Libea and many African countries is only due to the
incompetence and misrule by their tinpot dictators, which proves the
statement in the above Subhashita )
Very Well Said the ruler is squarely responsible for the prevailing circumstances
ReplyDeleteWell said but then what is the definition of - विधिरहो बलवान् इति मे मतिः ।
ReplyDeleteThen the king will become the Brahma or Vidhi .
Ravi Joshi