Friday, 1 September 2017

आज का सुभाषित / Today's Subhashita.


संतोषं परमास्थाय  सुखार्थी संयतो भवेत्  |
संतोषमूलं  हि  सुखं  दुःखमूलं  विपर्ययः    ||  मनुस्मृति (४/१२)

भावार्थ -  परम  सुख चाहने वाले व्यक्ति को  अत्यन्त  संतोषी स्वभाव 
का तथा अपनी इच्छाओं पर नियन्त्रण रखने वाला होना चाहिये, क्योंकि 
संतोष ही समस्त सुखों का कारक है ,और उसका विपर्यय (उल्टा) अर्थात 
असंतोष ही  अनेक  दुःखों का कारक  होता है |  

(मनुष्य की आकांक्षाओं का कोई अन्त नहीं होता है | वे क्रमशः लोभ 
और तृष्णा में परिवर्तित हो जाती हैं |  जीवन का सुख आकांक्षाओं को 
सीमित रखने में ही है जिस के लिये संतोषी होना परमावश्यक  है |
अन्यथा सब कुछ होते हुए  भी मनुष्य अतृप्त ही रहता है | एक  अन्य 
सुभाषित में भी  कहा  गया  है  कि - 'स  भवति  दरिद्रो  यस्य  तृष्णा 
विशाला ' | इसी भावना को इस श्लोक में व्यक्त किया गया है |)

Santosham  paramaaesthaaya sukhaarthee  samyato  bhavet.
Santoshamoolam  hi  sukham  duhkhamoolam viparyayah.

Santosha = contentedness.   Paramaasthaaya = parama +sthaaya.
Paramaa=highest, absolute.   Sthaya=permanent.  Sukharthee=
a person who seeks happiness or pleasure.  Smyato= self control.
Bhavet = should be.   Santoshamoolam = santosh +moolam.
Moolam = the root cause.   Hi = surely.   Sukham = happiness.
Duhkhamoolam =   the root cause of misery and sorrow.
Viparyayah = antonym ( a word having opposite meaning i.e.
dissatisfaction, the opposite of satisfaction.)

i.e.     A person who desires absolute happiness in his life , must 
have full control over his desires and remain satisfied over his lot, 
because  being contented  is the root cause of happiness , and its 
opposite  being  always discontented is the root cause of all woes
and miseries.

(There is no end to the  desires among men. Therefore it is said that if 
wishes were horses fools would ride on them,  The desires soon 
turn into greed. So it is essential to have a control over desires if 
one wants to be happy in his life. Otherwise in spite of having every 
thing a person may still feel himself as a poor person. The theme
of the above Subhashita is based on this fact of Life.)


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