हस्थी स्थूलतनुः सचाSङ्कुशवशः किं हस्ति मात्रोSङ्कुशो
वज्रेणाSभिहता: पतन्ति गिरयः किं शैलमात्रः पविः |
दीपे प्रज्ज्वलिते विनश्यति तमः किं दीपमात्रं तम -
स्तेजो यस्य विराजते स बलवान् स्थूलेषु कः प्रत्ययः ||
- सुभाषित रत्नाकर (स्फुट)
भावार्थ - हाथी भारी भरकम शरीर वाला होता है परन्तु एक
छोटा सा अङ्कुश उसे वश में कर लेता है | तो क्या हाथी के सामने
अङ्कुश का कोई महत्त्व नहीं ? वज्र (आकाशीय विद्युत) की चोट से
के बडे बडे पर्वत शिखर टूट कर गिर जाते हैं , तो क्या पर्वत के सामाने
वज्र कुछ भी नहीं ? एक दीपक के प्रज्ज्वलित होने से अन्धकार दूर
हो जाता है ,तो क्या अन्धकार के समाने दीपक मात्र एक दीपक है ?
निष्कर्ष यही है कि जिस किसी का भी तेज (प्रभुत्व) अधिक होता है वही
बलवान कहलाता है | मात्र आकार में बडा होने से ही किसी की क्षमता पर
विश्वास नहीं किया जा सकता है |
(इसी भावना को रामायण में तुलसीदास जी ने इस प्रकार व्यक्त किया है :-
मन्त्र परम लघु जासु बल विधि हरि हर सुर सर्व | महामत्त गजराज कहुं
बस कर अङ्कुश खर्ब || )
Hastee sthoolatanuh sa-cha-aankusha-vaashah kim hasti
maatromkusho.
Vajrenaabhihataa patanti girayah kim shailamaatrah pavih.
Deepe prajjvalite vinashyati tamah kim deepamaatram tama-
stejo yasya viraaajate sa balavaan sthooleshu kah pratyayh.
Hastee = an elephant. Sthoolatanuh = large body. Sa =he.
cha = and. Ankusha=an iron hook . Vashah =under control.
Kim = what ? Hasti = elephant. Maatro = being nothing.,
merely. Vajrenaa = by the 'Vajra' (the weapon of Indra,the
God of rain , in modern parlance the strike of the lightening)
Abhihataa=struck by. Patanti=fall down. Giraya=mountains.
Shailamaatrah = merely a small hill. Pavih = thunderbolt.
Deepe = an oil lamp. Prajjvalite = lighted. Vinashyati = gets
destroyed. Tamah = darkness. Deepamaaram = merely a
lamp. Tejo = authority, splendor. Yasya = whose. Viraajate=
rules, excels. Sa = he. Balavaan = powerful. Sthooleshu =
big in size. Kah = what Pratyayah = trust, faith.
i.e. A small iron hook can control a large elephant . Is the hook
merely a hook for an elephant ? Big mountains crumble when the
lightening strikes them. So, is the lightening merely a lightening
for a mountain ? When a lamp is lit the darkness disappears.
So, is the lamp merely a lamp before the darkness ? The conclusion
is that between small and big whosoever rules is termed as powerful
and some thing merely of big size can not be trusted.
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