Wednesday, 4 July 2018

आज का सुभाषित / Today's Subhashita.


कुराजराज्येन  कुतः  प्रजासुखं  
कुमित्रमित्रेण  कुतोSभिनिर्वृतिः |
कुदारदारैश्च  कुतो गृहे  रतिः
कुशिष्यमध्यापयतः  कुतो यशः  ||
                = चाणक्य नीति (६/१४ )

भावार्थ -   एक बुरी तरह शासित राज्य (देश) की प्रजा कैसे सुखी  
रह सकती है तथा एक दुष्ट व्यक्ति से मित्रता होने पर कैसे  सुख 
प्राप्त हो सकता  है ? बुरे स्वभाव वाली पत्नी के होते हुए परिवार के
सदस्यों में आपस में प्रेमभाव कैसे हो सकता है तथा अयोग्य शिष्यों
को शिक्षा देने वाले गुरु को यश तथा सम्मान कैसे प्राप्त हो सकता है ?
   (अर्थात ऐसा होना असंभव है )

Kuraaj-raajyena  kutah prajaa-sukham.
Kumitra-mitrena  kutobhinirvrutih.
Kudaaradaaraishcha kuto gruhe ratih.
Kushishyamadhyaapayatah kuto yashah.

Kuraaj = badly governed.   Raajyena - in a Country.
Kutah =from where.  Prajaa= the citizens.   Sukham = 
happiness.      Kumitra-mitrena =  from a bad friend.
kuto +abhinirvrutih.   Kuto = whence.  Abhinirvrutih=
all round  happiness.   Kudaaradaaraishcha = having a
bad and ill mannered wife.   Gruhe = in the household.
Ratih = affection, love.   Kushishyam + adhyaapayatah.
Kushishyam = bad and incompetent pupils,   
Adhyaapatah  =  by teaching.   Yashah = fame, honour.

i,e,   How can the citizens of a badly governed Country lead
a happy and peaceful life  and a person having bad friends
can also be happy ?  From where a person having a bad
wife get happiness in his household , and how can a Teacher
get fame and honour if he teaches bad and incompetent pupils.

(The underlying idea is that all the above things are impossible
to be achieved,)

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