विद्यार्थी सेवकः पान्थः क्षुधार्तो भयकातरः |
भाण्डारी प्रतिहारी च सप्त सुप्तान्प्रबोधयेत् ||
- चाणक्य नीति (९/६ )
भावार्थ - विद्यार्थीं, सेवक , यात्री, भूख से व्याकुल व्यक्ति ,
भयभीत हुआ व्यक्ति, भण्डार गृह का रक्षक तथा द्वारपाल, यदि
सोये हुए पाये जायें तो इन सात प्रकार के व्यक्तियों को परिस्थिति
के अनुसार जगाना , आदेश देना , प्रेरित करना , आश्वस्त करना
तथा दण्ड देना चाहिये |
(संस्कृत भाषा में कई बार एक ही शब्द के अनेक अर्थ होते है तथा
उनका अर्थ परिस्थिति के अनुसार बदल जाता है | इस सुभाषित में
एक विद्यार्थी के संदर्भ में 'प्रबोधयेत्' शब्द का अर्थ प्रेर्रित करना,
द्वारपाल ,सेवक और भण्डारी के लिये आदेश देना या दण्ड देना. यात्री,
भूखे और भयभीत व्यक्ति के लिये आश्वस्त करना हो सकता है | )
Vidyaarthee sevakah paanthh kshudhaarto bhaayakaatarah.
Bhaandaaree pratihaareee cha sapta suptaanprabodhayet.aana
Vidyaarthee = a student. Sevakah = a servant. Paanthah =
a traveller. Kshudhaarto = a person afflicted by hunger.
Bhayakaatarah = a frightened person. Bhaandaaree = the
in-charge of a storehouse. Pratihaaree =a door keeper. Cha =
and. Sapta =seven. Suptaan =asleep persons. Prabodhayet=
awaken, instruct, convince admonish, warn.
i.e. If a student, a servant, a traveller, a person afflicted by
hunger, a frightened person, in-charge of a storehouse, a door
keeper (watchman) are found asleep ,depending on their status
they should be awakened , instructed, convinced and warned
accordingly.
(In Sanskrit language a single word has many meanings depending
upon the context where it is used . This Subhashita is a fine example
of the use of the word 'Prabodhayet' with different meanings for the
seven types of men, namely awaken for the student, instructed for
the traveller, frightened person and the hungry person, and admonish
in the case of the servant, storekeeper and the door keeper.)
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