Sunday 10 September 2017

आज का सुभाषित / Today's Subhashita.


यथा  खनन्खत्रेण   नरो  वार्यधिगच्छति  |
तथा  गुरुगतां  विद्यां  शुश्रूषुरधिगच्छति ||
                               - मनुस्मृति (२/२१८ )

भावार्थ -   जैसे कोई  उद्यमी व्यक्ति कुदाली से धरती को खोद
खोद कर अन्ततः भूगर्भ जल को प्राप्त कर लेता है ,  वैसे ही एक
शिष्य भी अपने गुरु की निरन्तर सेवा कर उसकी विद्या को प्राप्त
करने में सफलता प्राप्त कर लेता है |

(प्राचीन काल में विद्या प्राप्त करने का साधन किसी विद्वान गुरु
के गुरुकुल में निवास कर गुरु की सेवा शुश्रूषा कर उसका विश्वास
अर्जित करने  से ही संभव होता था जिस की तुलना एक कुवां खोदने
से की गई है जो एक अत्यन्त श्रमसाध्य और अनिश्चित प्रक्रिया है |
उसी प्रकार निरन्तर गुरु की सेवा कर और उसका विश्वास जीत कर
ही शिष्य विद्या प्राप्त कर पाते थे | अभी भी संगीत  और कला के
क्षेत्र में यह  गुरु-शिष्य परम्परा  चालू है |)

Yathaa  khanankhatrena naro vaaryadhigacchati.
Taathaa gurugataam vidyaam  shushrooshuradhigacchati.

Yathaa = for instance.  Khanana = digging.   Khanitrena=
by a spade.      Naro = people.    Vaaryaadhigacchati  =
Vaari + adhigacchati.     Vaari = waater.    Adhigacchati=
accomplishes,  learns.    Tathaa =  in the same manner.
Gurugataam =  by serving a Guru (teacher)   Vidyaam =
Knowledge.   Shushrooshuradhigacchati = shushrooshuh+
adhigacchati.     Shushrooshu =  at the service of.

i.e.     Just as an industrious person by digging the surface
of land with a spade ultimately reaches the depth where
sub-soil water is available , in the same manner if a person
serves with dedication and commitment a  'Guru' (learned
person), he too ultimately succeeds in winning  his confidence
and is able to acquire knowledge from him.

( In  olden times knowledge could be acquired by serving a
'Guru'   as a member of his  household called 'Gurukula' and
winning his confidence by serving him with dedication.  In
this Subhashita acquiring knowledge has been compared to
digging a well, which too is an arduous task full of uncertainty.
This system is still prevalent  in the field of music and some
fine arts.)


No comments:

Post a Comment